Wakacje w Polsce

wczasy, wakacje, urlop

< Poprzednia  1 ...  3  4  [5]  6  7  ... 19  Następna >

Gdynia — Sopot — Westerplatte — Gdańsk

04 November 2011r.

Odległość z Gdyni do przystani przy Zielonej Bramie w Gdańsku wynosi ok. 14 mil morskich tj. ok. 26.0 km (na Westerplatte — ok. 10 mil morskich tj. ok. 18,5 km).


Gdynia — Jastarnia

04 November 2011r.

Odległość między obu portami wynosi ok. 12 mil morskich, tj. ok. 22,2 km, a czas przejazdu trwa ok. 80 min. Statek nasz udający się do Jastarni na początkowym odcinku rejsu płynie przez redę portu gdyńskiego a następnie w pobliżu Kępy Oksywskiej. Po przepłynięciu Zatoki Puckiej zbliża się do portu jastarnieńskiego, do którego prowadzi oznakowany pławami kanał. Na osi kanału w pobliżu kasy Żeglugi Gdańskiej na nabrzeżu portowym stoi tzw. stawa zakończona trójkątem, orientująca sterników wprowadzających statki do portu.


Gdynia — Hel

04 November 2011r.

Odległość między obu portami wynosi ok. 10 mil morskich tj. ok. 18Ć km, a czas przejazdu trwa ok. 70 min. Już w pewnej odległości od portu helskiego z pokładu statku można zobaczyć końcowy odcinek zalesionej wstęgi piaszczystego półwyspu długości całkowitej ok. 35 km. Na samym jego końcu rozwinęło się miasto Hel. Obiekty portowe Helu, budowlę dawnego kościoła Św. Piotra i Pawła, zabudowania miejskie oraz latarnię morską można zobaczyć jeszcze przed przybyciem statku do falochronu, gdzie jest przystań "białej floty". Pobyt na Helu winien trwać co najmniej 2 godziny lub dłużej, a czas powrotu uzależniony jest od rozkładu jazdy statków ŻG i posiadanego biletu powrotnego. Hel jest osadą bardzo starą, której początki ukryte są w mrokach dziejów i znane są tylko z pośrednich relacji. Jego ludność żyła wyłącznie z morza, a jej kontakt z lądem odbywał się początkowo tylko drogą morską. Stałe połączenie z lądem otrzymał Hel i pozostałe miejscowości półwyspu dopiero po wybudowaniu linii kolejowej w relacji Reda — Puck — Hel w 1922 r., natomiast szosę przez półwysep wybudowano dopiero w 1960 r. Do tej pory prowadził tu zwyczajny, najczęściej nie brukowany, kręty wśród boru i wydm gościniec.


Wycieczki z Gdyni w okolice

04 November 2011r.

Gdynia stanowi dogodny punkt wyjściowy do organizowania różnorodnych wycieczek — po urozmaiconych trasach całego województw gdańskiego, a także województw ościennych. Najatrakcyjniejszy jest pod względem turystyczno-krajoznawczym niewątpliwie zespół porto" wo-miejski Gdańsk — Sopot — Gdynia zwany potocznie Trójmiastem. Innego rodzaju, walory posiadają trasy wzdłuż brzegów Bałtyk11 i to zarówno w kierunku zachodnim — w stronę Pucka, Władysławowa i dalej aż do Łeby lub też w kierunku wschodnim — w stron?


w Gdyni

04 November 2011r.

Wieża widokowa przy ul. Kieleckiej Dojście na wieżę (odl. ok. 1 km) od przystanku SKM Wzgórze Nowotki do ul. Kieleckiej, gdzie za hotelem "Bałtyk" i budynkiem Izby Wełny drogą leśną z lewej strony, w pobliżu zjeżdżalni saneczkowej, w górę. W lesie po ok. 300 m dochodzimy do stalowej konstrukcji wieży widokowej, oddanej latem 1983 r. Wieża składa się z podejścia (12 schodków) i części zasadniczej (88 schodków). Została ona wzniesiona (gotową konstrukcję usadowił helikopter) na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego w pobliżu stromej i wysokiej krawędzi Wysoczyzny Gdańskiej, stanowiącej dawne wyrobisko starej cegielni (dziś baza transportowa przedsiębiorstwa "Transocean"). Teren wznosi się tu 85,5 m n.p.m. Konstrukcja wieży ma 15 m wysokości, a jej górna platforma znajduje się 100,5 m n.p.m. Jest to najwyższy punkt widokowy w Gdyni.


Statkiem po gdyńskim porcie

04 November 2011r.

Statki "Żeglugi Gdańskiej" odbywające ok. 60 minutowe rejsy po porcie gdyńskim cumują przy Nabrzeżu Pomorskim opodal Dworca Żeglugi Przybrzeżnej (są tu kasy biletowe) na Molo Południowym w basenie portowym nr 1. Podczas zwiedzania portu z pokładu statku "białej floty" można zobaczyć wszystkie zasadnicze części portu i jego ważniejsze budowle i urządzenia, znajdujące się od strony akwatorium. Port gdyński jest portem sztucznym, wybudowanym przy morskim brzegu, a nie w korycie rzeki (takie nazywane są portami naturalnymi), jak większość innych portów na świecie. Mimo upływu wielu lat od czasu powstania i znacznych zniszczeń wojennych, nadal należy do portów nowoczesnych, a także najgłębszych i największych nad Bałtykiem. Część portu gdyńskiego wybudowana została na lądzie, w tzw. Pradolinie Kaszubskiej i to jest port wewnętrzny (poznamy go podczas dalszej części naszej przejażdżki), inna część zaś składa się z budowli zwanych molami pobudowanymi na wodach Zatoki Gdańskiej, między którymi są baseny portowe i to jest port zewnętrzny. Cały port od Zatoki Gdańskiej przedzielony jest 2,5 km długości falochronem, za którym jest reda portowa.


Orłowo

01 November 2011r.

Trasa prowadzi do nadmorskiej dzielnicy Gdyni, włączonej w obręb miasta w 1935 r. jako gminy Orłowo Morskie, obejmującej trzy osady — Orłowo, Kolibki i Mały Kack. Ma ona charakter rekreacyj-no-poznawczy, a spacer po zaprojektowanej trasie można odbywać o każdej porze roku, także podczas pogody sztormowej, kiedy żywioł morski ukazuje swą siłę (co widoczne jest szczególnie w Orłowie). Od dworca kolejowego i przystanku SKM w Orłowie kierujemy się prowadzącą na wprost ul. Bohaterów Stalingradu do morza. Po drodze mijamy dwie znane w mieście szkoły średnie — pod nr. 57 Zespół Szkół Ekonomicznych im. Oskara Langego i pod nr. 39 Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych. Jednym z długoletnich nauczycieli tej szkoły był Leon Staniszewski (zmarł w 1979 r.), autor herbu miasta Gdyni, przedstawiającego dwie ryby w kolorze żółtym i biały miecz na czerwonym tle, nawiązujących do historii oraz charakteru i położenia miasta. Symbolika walk w obronie Wybrzeża została wyrażona przez umieszczenie w herbie miecza, ryby zaś podkreślają morski charakter miasta i przypominają dawną wieś rybacką. Czerwone tło tarczy nawiązuje do rewolucyjnych tradycji gdyńskiej klasy robotniczej.


Strona 5 z 19, < Poprzednia  1 ...  3  4  [5]  6  7  ... 19  Następna >