wczasy, wakacje, urlop
04 November 2011r.
Trasa obejmuje szlak przebiegający ze śródmieścia na Wysoczyznę Gdańską, ulicą wśród lasów wchodzących w skład Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, utworzonego w 1979 r. Po drodze znajduje się cmentarz komunalny. Od przystanku kolei elektrycznej udajemy się w lewo, by po przejściu al. Czołgistów pod wiaduktem kolejowym skierować się na zachód do ul. Śląskiej, pobudowanej na dawnej szosie Gdańskiej. Dalej ul. Witomińską kierujemy się w stronę dzielnicy Witomino. Po drodze z lewej strony ul. Witomińskiej (nr 25) mijamy budynek Szkoły Podstawowej nr 3, wybudowanej w 1931 r. Nieco dalej, gdy skończy się zabudowa a dolina się zwęzi, ul. Witomińska otoczona jest z obu stron zalesionymi pagórkami (morenami). Znajduje się tu 37 największy w Gdyni cmentarz. Założony w 1929 r. gdyński cmentarz rozrastał się wraz z miastem i dzisiaj jego powierzchnia wynosi ponad 20 ha. Jest on położony na stokach wzniesień, gdzie urządzono aleje, tarasy i kwatery. Początkowo istniały tu dwa cmentarze — katolicki i znajdujący się przed budynkiem cmentarnym — dla innowierców. W 1951 r. cmentarz przejęło miasto.
04 November 2011r.
Trasa w początkowym swym odcinku do gmachu Urzędu Miejskiego ma taki sam przebieg jak trasa 3. Dalej prowadzi ona al. Czołgistów prosto do morza, by następnie po przejściu przez Redłowo dojść do Cmentarza Obrońców Wybrzeża.
04 November 2011r.
Trasa prowadzi na punkt widokowy na Kamiennej Górze, skąd roztacza się niepowtarzalny widok na morze, port i miasto. Warto tu przyjść nie tylko w ciągu dnia, kiedy dobra pogoda ułatwia obserwację, ale także o zmroku, kiedy wzbudzają zachwyt oświetlone miasto i statki stojące na redzie portu, a także zaznaczona światłami wstęga Półwyspu Helskiego.
04 November 2011r.
Trasa prowadzi historycznym szlakiem wiodącym do wsi i do powstałego później portu. Przemierzana była niegdyś przez budowniczych Gdyni, którzy stali się obok miejscowych rybaków i gburów (gospodarzy) kaszubskich późniejszymi obywatelami najmłodszego jeszcze niedawno miasta polskiego.
04 November 2011r.
Trasa wiedzie najczęściej uczęszczanym, tradycyjnie przemierzanym przez turystów, głównym szlakiem turystycznym miasta od dworca, najnowocześniejszą ulicą przedwojennego śródmieścia ul. 10 Lutego na molo Południowe. Udostępnione tu są do zwiedzania: pawilon wystawowy Muzeum Miasta Gdyni oraz trzy typowo morskie placówki muzealne: ORP "Błyskawica", "Dar Pomorza" i Muzeum Oceanograficzne i Akwarium Morskie MIR. Stąd też można odbyć przejażdżkę statkiem "białej floty". Dalej trasa prowadzi wzdłuż morskiego brzegu i z powrotem u podnóża Kamiennej Góry, wiedzie do ul. Świętojańskiej, a.następnie do dworca.
04 November 2011r.
4000-1700 lat p.n.e. Ślady pobytu ludności koczowniczej na obszarze zajmowanym przez miasto pochodzą z młodszej epoki kamiennej, natomiast ślady działalności ludzkiej, kultury wschodniopomorskiej, potwierdzone wykopaliskami, pojawiają się tu na przełomie epoki brązu i żelaza. Od tego czasu występuje na tych terenach ciągłość osadnicza. V-VII w. Osiadła tu ludność słowiańska reprezentuje kulturę prapolską; wspólnoty rodowe przekształcają się we wspólnoty terytorialne. VIII-X w. Na Kępie Oksywskiej (Oksywie, Obłuże) istnieją grody obronne, ludność tu zamieszkała wykazuje wysoki stopień cywilizacji. Jej głównym zajęciem było rolnictwo i hodowla, a w osadach nad morzem także rybołówstwo. k. XI lub pocz. XII w. powstała parafia oksywska—jedna z najwcześniejszych na Pomorzu. Pierwsza wzmianka o wsi położonej u ujścia Chylońskiego Potoku do morza o nazwie Gdynia (w zapisie: Gdina, w bierniku — "ad Gdinam"), w której znajduje się przystań rybacka i żeglarska. W dokumencie biskupa kujawskiego Wolimira potwierdzono przynależność Gdyni do parafii Oksywie.
04 November 2011r.
GDYNIA wyróżnia się znacznym uprzemysłowieniem, a podstawową gałęzią jest tzw. gospodarka morska, dająca zatrudnienie ponad 40 tysiącom mieszkańców. Gospodarkę morską reprezentują przede wszystkim: — Morski Port Handlowy — przedsiębiorstwo administrujące i eksploatujące port, — 3 stocznie: Stocznia im. Komuny Paryskiej, Stocznia Remontowa "Nauta" i Stocznia Marynarki Wojennej im. Dąbrowszczaków, — armator Polskie Linie Oceaniczne (PLO) oraz Polskie Ratownictwo Okrętowe (PRO), — Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich "Dalmor" oraz Zakłady Rybne i spółdzielnia przetwórstwa rybnego "Syrena".