Wakacje w Polsce

wczasy, wakacje, urlop

Szlaki kajakowe na Kaszubach

21 June 2012r.

SZLAKI KAJAKOWE Szlak A: Z BIEGIEM RADUNI Najpiękniejsza i najbardziej znana rzeka Pojezierza Kaszubskiego Radunia jest prawie na całej swej długości dogodna dła spływu kajakami. Autorzy przewodników kajakowych dzielą wędrówkę wodną po niej na dwa etapy. Jeden to szlak górnego biegu rzeki, gdzie turysta płynie właściwie przez szereg jezior odwadnianych przez Radunię, drugi prowadzi z Jeziora Ostrzyckiego do Gdańska. Odcinek 1: Kręgiem Jezior radlińskich Początek spływu najdogodniejszy ze stacji kolejowej Krzeszna (linia Gdynia — Kościerzyna), odległej od Jeziora Ostrzyckiego o 200 m. Dowożący kajaki autem mogą rozpoczynać spływ w Ręboszewie lub w Chmielnie. Płynąć należy z Krzesznej przez wymienione jezioro aż do Brodnicy Dolnej, gdzie trzeba przeholować kajak na jezioro Wielkie Brodno, a następnie po osiągnięciu Ręboszewa krótkim odcinkiem Raduni przepłynąć na jezioro Małe Brodno. Północny kraniec tego jeziora łączy się krótkim odcinkiem Raduni z jeziorem Kłodno. Dopływamy nim do Jeziora Białego pod wsią Chmielno (s. 99). Jezioro Białe łączy się od wschodu z malowniczym jeziorem Reków o, położonym u stóp Góry Biskupiej. Po noclegu w Chmielnie i zwiedzeniu miejscowości spływ jeziorem Kłodno, a następnie Radunią do Chmie-lonka, gdzie należy przenieść kajak obok młyna (z prawej strony) na Jezioro Raduńskie. Tu rozpoczyna się około 16-kilometrowy odcinek szlaku, z ewentualnym przystankiem i obozowaniem na malowniczym półwyspie P a s k lub następnym o nazwie Hel, za którym znajdują się dwa wąskie jeziorka: Nierzostowo i dalej na południe Łączyńskie. Kolejny piękny biwak po lewej (wschodniej) stronie Jeziora Raduńskiego Górnego, na cyplu naprzeciw wsi Żuromin. Po dopłynięciu do wsi Stężyca (opis na s. 187) trzeba przenieść kajak na odległe o około 1,5 km jezioro Łubowi s k o. Z kolei czeka nas przeniesienie kajaka na Jezioro Dąbrowskie, którym płynie się aż do wsi Gołubie (s. 185). Od młyna trzeba przenieść kajak po zachodniej stronie na Jezioro Patulskie, z którego niewielką strugą można przepłynąć na Jezioro Ostrzyckie, przy którym niedaleko zachodniego krańca znajduje się przystanek kolejowy Krzeszna. Odcinek 2: Od Jeziora Ostrzyckiego do Gdańska Początek spływu w Krzesznej, ewentualnie w Wieżycy. Należy dopłynąć do wsi Ostrzyce, gdzie przepływ Radunią na jezioro Trzebno. Z kolei płyniemy Radunią koło wsi Goręczyno (s. 111) do Somonina. Dalej około 1,5 km Przełomem Somonińskim do Basenu Kiełpińskiego. Około 4 km dalej rozpoczyna się słynny z uroku Przełom Babi dolski (Jar Raduni). Najpiękniejsza jego część zaczyna się w okolicy stacji kolejowej Babi Dół (opis przełomu na s. 183). Przepływ na tym 6-kilometrowym odcinku jest trudny i bardzo uciążliwy ze względu na bystrość prądu i konieczność przenoszenia w niektórych miejscach kajaka, ze względu na mielizny, kłody w rzece, kamienie itp. Potrzeba na przepływ około 5 godzin. Po dopłynięciu do wsi Rutki trzeba przenieść kajak około 800 m od końca jeziorka z lewej strony. Przenosić trzeba również w Żukowie obok młyna (z prawej strony). Uważać tu na przeszkody, a koło wysepki płynąć prawym ramieniem rzeki. Za Żukowem szlak prowadzi wśród łąk przez Basen Żukowski. Koło zastawek w Lniskach kajak należy przenieść. Za Niestępowem brzegi basenu zbliżają się do siebie i tu wpływamy do Przełomu Łapińskiego, również bardzo malowniczego. Po dopłynięciu do jeziorka przed stacją kolejową Łapino trzeba przenieść kajak lewą stroną do kanału, którym płynie się do wsi Kolbudy. Po dopłynięciu do jeziora pod Kolbudami i przebyciu go przenosi się kajak przy zamku wodnym z lewej strony do Raduni (ponad 1 km). Niebawem osiąga się prześliczne jeziorko pod Goszynem. Z jeziora tego trzeba przenieść kajak do Raduni (300 m), a pod Pruszczem Gd., w rejonie śluzy (tuż za wsią Juszkowo), należy skręcić w kanał z lewej strony. Biegnie on dalej wzdłuż szosy z Bydgoszczy aż do centrum Gdańska. Lądowanie w rejonie Biskupiej Górki. Czas spływu 3—4 dni. Noclegi we wsiach, restauracje na szlaku w Żukowie, Kolbudach, Pruszczu, Chmielnie, Stężycy i ewentualnie posiłki w ośrodkach wczasowych. Szlak B: RZEKĄ WIERZYCĄ Początek spływu pod Kościerzyną od jeziora Wierz y s k o. Pierwszy odcinek aż do ujścia do Wierzycy Wietcisy nieciekawy, płynie się przez bezleśne, mało urozmaicone okolice. Dalej bardziej interesujący przez Kocie-wie. Przepływamy przez ciekawe miejscowości, jak np. Starogard Gd., Pelplin i Gniew, przy którym dopływa się do Wisły. Długość szlaku wynosi około 130 km, potrzeba 6—8 dni. Szlak uważany jest za trudny i uciążliwy. Noclegi we wsiach, ewentualnie w hotelach. Szlak C: RZEKĄ WDĄ Początek szlaku we wsi Lipusz pod Kościerzyną lub we wsi Goluń odległej o około 2,5 km od stacji kolejowej Olpuch-Wdzydze. Wodując pod Lipuszem natrafia się na płycizny szczególnie od wsi Krugliniec, gdzie na kilku odcinkach trzeba kajak holować, zwłaszcza przy niskim stanie wody. Pod Płocicami, już głębszą wodą, wśród malowniczego krajobrazu leśnego dopływa się do jeziora Osty (na które warto zboczyć) albo od razu skręca w wypływ rzeki w kierunku małego zarośniętego jeziora i następnie wpływa na jezioro Schodno. Po 3 km dalszego spływu wąskim i coraz bardziej zwężającym się jeziorem dopływamy do ujścia rzeki Trzebiochy. Nieco dalej wieś Loryniec. Stąd lewym ramieniem rzeki wzdłuż lasu dopływa się po około 6 km do pięknego śródleśnego jeziora Słupinko. Tu trzeba skręcić w lewo i wpłynąć przy zagrodzie na wzgórzu do rzeki, która około 300 m dalej uchodzi do odnogi wdzydzkiego jeziora R a d o 1 n e. Skręcamy znowu w lewo i po około 2 km dopływamy do skrzyżowania ramion jeziora Wdzydze, gdzie lądujemy na Krzyżu w Stanicy Wodnej PTTK (opis Wdzydz s. 160). Z Wdzydz Kiszewskich kierujemy się na południowe ramię jeziora, tzw. Wielką Wodę. Mijając Ostrów Wielki i inne wyspy (s. 158) dopływamy do południowo-wschodniego krańca jeziora naprzeciw wyspy Ostrów Mały, przy miejscowości Jeziorna. Stąd płynie się dalej kanałem, gdy na to pozwala stan wody, a jeśli nie, to trzeba przewozić kajak 7 km do rzeki. Minąwszy przy dobrym stanie wieś Borsk i niewidoczną z rzeki wieś Bąk, trzeba nieco dalej przenieść kajak do rzeki (ok. 300 m), omijając z lewej strony małe jeziorko. Z kolei wieś Miedźno, a kilkaset metrów dalej słynny rezerwat archeologiczny — kręgi kamienne w Odrach. Nieco dalej leśniczówka Uroże, a następnie wieś Wojtal i przystanek kolejowy. Dalej szlak prowadzi przez Bory Tucholskie do Wisły pod Świeciem. Cały szlak bardzo ciekawy krajobrazowo, miejscami jednak dość uciążliwy ze względu na liczne przenoszenie kajaka. Długość 209 km, do Wojtala 37 km. Szlak D: JEZIORO GARCZYN - RZEKA TRZEBIOCHA Wodowanie na jeziorze Garczyn, około 400 m od przystanku kolejowego Garczyn. Należy płynąć ku zachodowi do wypływu przy szosie, gdzie trzeba przeciągnąć kajak przez dwa przepusty. Pół kilometra dalej Jezioro Graniczne, z którego wypływ przy wsi Lubiana (opis na s. 191) rzeką, Cjh£ aniczną. Około 3 km dalej duże jezi dv", p S u d o m i e; płyniemy nim w kierunku wschodhim j3'o cieśniny łączącej go z jeziorem Mielnicą. Minąwszy ją skręcamy w prawo, a następnie pod wsią.'Sycowa Huta przedostajemy się koło mostku na 'jezioro Żołnowo. W jego południowym brzegu, pośrodku jeziora, wypływ na rzekę Trzebiochę. Minąwszy wieś Grzybowo przenosimy kajak po lewej stronie pod Grzybowskim Młynem, a około 3 km dalej, pod wsią Loryniec, wpływamy na rzekę Wdę (dalszy opis szlak C). Długość szlaku 11,5 km. Szlak E: JEZIOREM WDZYDZE Jest to szlak jeziorny; jego początek dla przyjeżdżających koleją najdogodniejszy na wschodnim brzegu ramienia Gołuń (2,5 km od stacji kolejowej Olpuch-Wdzydze). Wędrówka po tym szlaku daje możność poznania czterech ramion jeziora Wdzydze: Gołuń, Jelenie, Radolne i Wdzydze, czyli Wielka Woda (opis jeziora na s. 156). Ogółem na 46 km szlaku potrzeba około 3 dni. Nocleg i wyżywienie w Stanicy Wodnej PTTK. Szlak F: RZEKĄ SŁUPIĄ Ten piękny krajobrazowo szlak można rozpoczynać pod wsią Gowidlino (opis s. 126), dokąd dojazd autem. Stamtąd płyniemy Jeziorem Gowid lińskim do wsi Pod-jazy, skąd początek spływu Słupią. Dalej szlak nieco trudny i uciążliwy. Z kolei jezioro Węgorzyno, z którego wypływ pod wsią Sulęczyno (opis na s. 128). Dalej szlak znów nieco trudny i uciążliwy, łatwy natomiast i bez przeszkód od jeziora Skrzynno w powiecie Słupskim. Długość szlaku 126 km.

ocena 3.8/5 (na podstawie 32 ocen)

Rezerwuj noclegi na wczasy w Polsce.
szlaki kajakowe, Kaszuby, miejscowości nad morzem